Legea nr.544/2001-Legea nr.52/2003
Legea nr. 544/2001  privind liberul acces la informatiile de interes public (publicata in  Monitorul Oficial nr. 663/23 octombrie 2001) Parlamentul Romaniei adopta  prezenta lege. CAPITOLUL I Dispozitii generale Art. 1. Accesul liber si  neingradit al persoanei la orice informatii de interes public, definite  astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile  fundamentale ale relatiilor dintre persoane si autoritatile publice, in  conformitate cu Constitutia Romaniei si cu documentele internationale  ratificate de Parlamentul Romaniei. Art. 2. In sensul prezentei legi: a)  prin autoritate sau institutie publica se intelege orice autoritate sau  institutie publica, precum si orice regie autonoma care utilizeaza  resurse financiare publice si care isi desfasoara activitatea pe  teritoriul Romaniei, potrivit Constitutiei; b) prin informatie de  interes public se intelege orice informatie care priveste activitatile  sau rezulta din activitatile unei autoritati publice sau institutii  publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a  informatiei; c) prin informatie cu privire la datele personale se  intelege orice informatie privind o persoana fizica identificata sau  identificabila. CAPITOLUL II Organizarea si asigurarea accesului la  informatiile de interes public SECTIUNEA 1 Dispozitii comune privind  accesul la informatiile de interes public Art. 3. Asigurarea de catre  autoritatile si institutiile publice a accesului la informatiile de  interes public se face din oficiu sau la cerere, prin intermediul  compartimentului pentru relatii publice sau al persoanei desemnate in  acest scop. Art. 4. (1) Pentru asigurarea accesului oricarei persoane la  informatiile de interes public autoritatile si institutiile publice au  obligatia de a organiza compartimente specializate de informare si  relatii publice sau de a desemna persoane cu atributii in acest domeniu.  (2) Atributiile, organizarea si functionarea compartimentelor de  relatii publice se stabilesc, pe baza dispozitiilor prezentei legi, prin  regulamentul de organizare si functionare a autoritatii sau institutiei  publice respective. Art. 5. (1) Fiecare autoritate sau institutie  publica are obligatia sa comunice din oficiu urmatoarele informatii de  interes public: a) actele normative care reglementeaza organizarea si  functionarea autoritatii sau institutiei publice; b) structura  organizatorica, atributiile departamentelor, programul de functionare,  programul de audiente al autoritatii sau institutiei publice; c) numele  si prenumele persoanelor din conducerea autoritatii sau a institutiei  publice si ale functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor  publice; d) coordonatele de contact ale autoritatii sau institutiei  publice, respectiv: denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa  de e-mail si adresa paginii de Internet; e) sursele financiare, bugetul  si bilantul contabil; f) programele si strategiile proprii; g) lista  cuprinzand documentele de interes public; h) lista cuprinzand  categoriile de documente produse si/sau gestionate, potrivit legii; i)  modalitatile de contestare a deciziei autoritatii sau a institutiei  publice in situatia in care persoana se considera vatamata in privinta  dreptului de acces la informatiile de interes public solicitate. (2)  Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa publice si sa  actualizeze anual un buletin informativ care va cuprinde informatiile  prevazute la alin. (1). (3) Autoritatile publice sunt obligate sa dea  din oficiu publicitatii un raport periodic de activitate, cel putin  anual, care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a  II-a. (4) Accesul la informatiile prevazute la alin. (1) se realizeaza  prin: a) afisare la sediul autoritatii sau al institutiei publice ori  prin publicare in Monitorul Oficial al Romaniei sau in mijloacele de  informare in masa, in publicatii proprii, precum si in pagina de  Internet proprie; b) consultarea lor la sediul autoritatii sau al  institutiei publice, in spatii special destinate acestui scop. Art. 6.  (1) Orice persoana are dreptul sa solicite si sa obtina de la  autoritatile si institutiile publice, in conditiile prezentei legi,  informatiile de interes public. (2) Autoritatile si institutiile publice  sunt obligate sa asigure persoanelor, la cererea acestora, informatiile  de interes public solicitate in scris sau verbal. (3) Solicitarea in  scris a informatiilor de interes public cuprinde urmatoarele elemente:  a) autoritatea sau institutia publica la care se adreseaza cererea; b)  informatia solicitata, astfel incat sa permita autoritatii sau  institutiei publice identificarea informatiei de interes public; c)  numele, prenumele si semnatura solicitantului, precum si adresa la care  se solicita primirea raspunsului. Art. 7. (1) Autoritatile si  institutiile publice au obligatia sa raspunda in scris la solicitarea  informatiilor de interes public in termen de 10 zile sau, dupa caz, in  cel mult 30 de zile de la inregistrarea solicitarii, in functie de  dificultatea, complexitatea, volumul lucrarilor documentare si de  urgenta solicitarii. In cazul in care durata necesara pentru  identificarea si difuzarea informatiei solicitate depaseste 10 zile,  raspunsul va fi comunicat solicitantului in maximum 30 de zile, cu  conditia instiintarii acestuia in scris despre acest fapt in termen de  10 zile. (2) Refuzul comunicarii informatiilor solicitate se motiveaza  si se comunica in termen de 5 zile de la primirea petitiilor. (3)  Solicitarea si obtinerea informatiilor de interes public se pot realiza,  daca sunt intrunite conditiile tehnice necesare, si in format  electronic. Art. 8. (1) Pentru informatiile solicitate verbal  functionarii din cadrul compartimentelor de informare si relatii publice  au obligatia sa precizeze conditiile si formele in care are loc accesul  la informatiile de interes public si pot furniza pe loc informatiile  solicitate. (2) In cazul in care informatiile solicitate nu sunt  disponibile pe loc, persoana este indrumata sa solicite in scris  informatia de interes public, urmand ca cererea sa ii fie rezolvata in  termenele prevazute la art. 7. (3) Informatiile de interes public  solicitate verbal se comunica in cadrul unui program minim stabilit de  conducerea autoritatii sau institutiei publice, care va fi afisat la  sediul acesteia si care se va desfasura in mod obligatoriu in timpul  functionarii institutiei, incluzand si o zi pe saptamana, dupa programul  de functionare. (4) Activitatile de registratura privind petitiile nu  se pot include in acest program si se desfasoara separat. (5)  Informatiile de interes public solicitate verbal de catre mijloacele de  informare in masa vor fi comunicate, de regula, imediat sau in cel mult  24 de ore. Art. 9. (1) In cazul in care solicitarea de informatii  implica realizarea de copii de pe documentele detinute de autoritatea  sau institutia publica, costul serviciilor de copiere este suportat de  solicitant, in conditiile legii. (2) Daca in urma informatiilor primite  petentul solicita informatii noi privind documentele aflate in posesia  autoritatii sau a institutiei publice, aceasta solicitare va fi tratata  ca o noua petitie, raspunsul fiind trimis in termenele prevazute la art.  7 si 8. Art. 10. Nu este supusa prevederilor art. 7-9 activitatea  autoritatilor si institutiilor publice de raspunsuri la petitii si de  audiente, desfasurata potrivit specificului competentelor acestora, daca  aceasta priveste alte aprobari, autorizari, prestari de servicii si  orice alte solicitari in afara informatiilor de interes public. Art. 11.  (1) Persoanele care efectueaza studii si cercetari in folos propriu sau  in interes de serviciu au acces la fondul documentaristic al  autoritatii sau al institutiei publice pe baza solicitarii personale, in  conditiile legii. (2) Copiile de pe documentele detinute de autoritatea  sau de institutia publica se realizeaza in conditiile art. 9. Art. 12.  (1) Se excepteaza de la accesul liber al cetatenilor, prevazut la art.  1, urmatoarele informatii: a) informatiile din domeniul apararii  nationale, sigurantei si ordinii publice, daca fac parte din categoriile  informatiilor clasificate, potrivit legii; b) informatiile privind  deliberarile autoritatilor, precum si cele care privesc interesele  economice si politice ale Romaniei, daca fac parte din categoria  informatiilor clasificate, potrivit legii; c) informatiile privind  activitatile comerciale sau financiare, daca publicitatea acestora aduce  atingere principiului concurentei loiale, potrivit legii; d)  informatiile cu privire la datele personale, potrivit legii; e)  informatiile privind procedura in timpul anchetei penale sau  disciplinare, daca se pericliteaza rezultatul anchetei, se dezvaluie  surse confidentiale ori se pun in pericol viata, integritatea corporala,  sanatatea unei persoane in urma anchetei efectuate sau in curs de  desfasurare; f) informatiile privind procedurile judiciare, daca  publicitatea acestora aduce atingere asigurarii unui proces echitabil  ori interesului legitim al oricareia dintre partile implicate in proces;  g) informatiile a caror publicare prejudiciaza masurile de protectie a  tinerilor. (2) Raspunderea pentru aplicarea masurilor de protejare a  informatiilor apartinand categoriilor prevazute la alin. (1) revine  persoanelor si autoritatilor publice care detin astfel de informatii,  precum si institutiilor publice abilitate prin lege sa asigure  securitatea informatiilor. Art. 13. Informatiile care favorizeaza sau  ascund incalcarea legii de catre o autoritate sau o institutie publica  nu pot fi incluse in categoria informatiilor clasificate si constituie  informatii de interes public. Art. 14. (1) Informatiile cu privire la  datele personale ale cetateanului pot deveni informatii de interes  public numai in masura in care afecteaza capacitatea de exercitare a  unei functii publice. (2) Informatiile publice de interes personal nu  pot fi transferate intre autoritatile publice decat in temeiul unei  obligatii legale ori cu acordul prealabil in scris al persoanei care are  acces la acele informatii potrivit art. 2. SECTIUNEA a 2-a Dispozitii  speciale privind accesul mijloacelor de informare in masa la  informatiile de interes public Art. 15. (1) Accesul mijloacelor de  informare in masa la informatiile de interes public este garantat. (2)  Activitatea de culegere si de difuzare a informatiilor de interes  public, desfasurata de mijloacele de informare in masa, constituie o  concretizare a dreptului cetatenilor de a avea acces la orice informatie  de interes public. Art. 16. Pentru asigurarea accesului mijloacelor de  informare in masa la informatiile de interes public autoritatile si  institutiile publice au obligatia sa desemneze un purtator de cuvant, de  regula din cadrul compartimentelor de informare si relatii publice.  Art. 17. (1) Autoritatile publice au obligatia sa organizeze periodic,  de regula o data pe luna, conferinte de presa pentru aducerea la  cunostinta a informatiilor de interes public. (2) In cadrul  conferintelor de presa autoritatile publice sunt obligate sa raspunda cu  privire la orice informatii de interes public. Art. 18. (1)  Autoritatile publice au obligatia sa acorde fara discriminare acreditare  ziaristilor si reprezentantilor mijloacelor de informare in masa. (2)  Acreditarea se acorda la cerere, in termen de doua zile de la  inregistrarea acesteia. (3) Autoritatile publice pot refuza acordarea  acreditarii sau pot retrage acreditarea unui ziarist numai pentru fapte  care impiedica desfasurarea normala a activitatii autoritatii publice si  care nu privesc opiniile exprimate in presa de respectivul ziarist, in  conditiile si in limitele legii. (4) Refuzul acordarii acreditarii si  retragerea acreditarii unui ziarist se comunica in scris si nu afecteaza  dreptul organismului de presa de a obtine acreditarea pentru un alt  ziarist. Art. 19. (1) Autoritatile si institutiile publice au obligatia  sa informeze in timp util mijloacele de informare in masa asupra  conferintelor de presa sau oricaror alte actiuni publice organizate de  acestea. (2) Autoritatile si institutiile publice nu pot interzice in  nici un fel accesul mijloacelor de informare in masa la actiunile  publice organizate de acestea. (3) Autoritatile publice care sunt  obligate prin legea proprie de organizare si functionare sa desfasoare  activitati specifice in prezenta publicului sunt obligate sa permita  accesul presei la acele activitati, in difuzarea materialelor obtinute  de ziaristi urmand sa se tina seama doar de deontologia profesionala.  Art. 20. Mijloacele de informare in masa nu au obligatia sa publice  informatiile furnizate de autoritatile sau de institutiile publice.  CAPITOLUL III Sanctiuni Art. 21. (1) Refuzul explicit sau tacit al  angajatului desemnat al unei autoritati ori institutii publice pentru  aplicarea prevederilor prezentei legi constituie abatere si atrage  raspunderea disciplinara a celui vinovat. (2) Impotriva refuzului  prevazut la alin. (1) se poate depune reclamatie la conducatorul  autoritatii sau al institutiei publice respective in termen de 30 de  zile de la luarea la cunostinta de catre persoana lezata. (3) Daca dupa  cercetarea administrativa reclamatia se dovedeste intemeiata, raspunsul  se transmite persoanei lezate in termen de 15 zile de la depunerea  reclamatiei si va contine atat informatiile de interes public solicitate  initial, cat si mentionarea sanctiunilor disciplinare luate impotriva  celui vinovat. Art. 22. 1) In cazul in care o persoana se considera  vatamata in drepturile sale, prevazute in prezenta lege, aceasta poate  face plangere la sectia de contencios administrativ a tribunalului in a  carei raza teritoriala domiciliaza sau in a carei raza teritoriala se  afla sediul autoritatii ori al institutiei publice. Plingerea se face in  termen de 30 de zile de la data expirarii termenului prevazut la art.  7. (2) Instanta poate obliga autoritatea sau institutia publica sa  furnizeze informatiile de interes public solicitate si sa plateasca  daune morale si/sau patrimoniale. (3) Hotararea tribunalului este supusa  recursului. (4) Decizia Curtii de apel este definitiva si irevocabila.  (5) Atat plangerea, cat si apelul se judeca in instanta in procedura de  urgenta si sunt scutite de taxa de timbru. CAPITOLUL IV Dispozitii  tranzitorii si finale Art. 23. (1) Prezenta lege va intra in vigoare la  60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei,  Partea I. (2) In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei  legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Guvernul va elabora, la  initiativa Ministerului Informatiilor Publice, normele metodologice de  aplicare a acesteia. Art. 24. (1) In termen de 60 de zile de la data  intrarii in vigoare a prezentei legi Ministerul Informatiilor Publice,  Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei si Ministerul  Finantelor Publice vor inainta Guvernului propuneri privind masurile  necesare pentru ca informatiile de interes public sa devina disponibile  in mod progresiv prin intermediul unor baze de date informatizate  accesibile publicului la nivel national. (2) Masurile prevazute la alin.  (1) vor privi inclusiv dotarea autoritatilor si institutiilor publice  cu echipamentele de tehnica de calcul adecvate. Art. 25. Pe data  intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga orice prevederi contrare.  Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 13 septembrie  2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia  Romaniei. p. PRESEDINTELE SENATULUI, PAUL PACURARU Aceasta lege a fost  adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 18 septembrie 2001, cu  respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.  PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR VALER DORNEANU Bucuresti, 12 octombrie  2001.  *******************************************************************************      Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia  publica (publicata in Monitorul Oficial nr. 70 din 3 februarie 2003)  Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege. CAPITOLUL I Dispozitii  generale Art. 1. (1) Prezenta lege stabileste regulile procedurale  minimale aplicabile pentru asigurarea transparentei decizionale in  cadrul autoritatilor administratiei publice centrale si locale, alese  sau numite, precum si al altor institutii publice care utilizeaza  resurse financiare publice, in raporturile stabilite intre ele cu  cetatenii si asociatiile legal constituite ale acestora. (2) Legea are  drept scop: a) sa sporeasca gradul de responsabilitate a administratiei  publice fata de cetatean, ca beneficiar al deciziei administrative; b)  sa stimuleze participarea activa a cetatenilor in procesul de luare a  deciziilor administrative si in procesul de elaborare a actelor  normative; c) sa sporeasca gradul de transparenta la nivelul intregii  administratii publice. Art. 2. Principiile care stau la baza prezentei  legi sunt urmatoarele: a) informarea in prealabil, din oficiu, a  persoanelor asupra problemelor de interes public care urmeaza sa fie  dezbatute de autoritatile administratiei publice centrale si locale,  precum si asupra proiectelor de acte normative; b) consultarea  cetatenilor si a asociatiilor legal constituite, la initiativa  autoritatilor publice, in procesul de elaborare a proiectelor de acte  normative; c) participarea activa a cetatenilor la luarea deciziilor  administrative si in procesul de elaborare a proiectelor de acte  normative, cu respectarea urmatoarelor reguli: 1. sedintele  autoritatilor si institutiilor publice care fac obiectul prezentei legi  sunt publice, in conditiile legii; 2. dezbaterile vor fi consemnate si  facute publice; 3. minutele acestor sedinte vor fi inregistrate,  arhivate si facute publice, in conditiile legii. Art. 3. In sensul  prezentei legi, termenii de mai jos se definesc astfel: a) act normativ –  actul emis sau adoptat de o autoritate publica, cu aplicabilitate  generala; b) luarea deciziei – procesul deliberativ desfasurat de  autoritatile publice; c) elaborarea de acte normative – procedura de  redactare a unui proiect de act normativ anterior supunerii spre  adoptare; d) recomandare – orice punct de vedere, sugestie, propunere  sau opinie, exprimata verbal sau in scris, primita de catre autoritatile  publice de la orice persoana interesata in procesul de luare a  deciziilor si in procesul de elaborare a actelor normative; e) obligatia  de transparenta – obligatia autoritatilor administratiei publice de a  informa si de a supune dezbaterii publice proiectele de acte normative,  de a permite accesul la luarea deciziilor administrative si la minutele  sedintelor publice; f) asociatie legal constituita – orice organizatie  civica, sindicala, patronala sau orice alt grup asociativ de  reprezentare civica; g) minuta – documentul scris in care se consemneaza  in rezumat punctele de vedere exprimate de participanti la o sedinta,  precum si rezultatul dezbaterilor; h) ordine de precadere – ordinea care  determina prioritatea participarii la sedintele publice, in raport cu  interesul manifestat fata de subiectul sedintei; i) sedinta publica –  sedinta desfasurata in cadrul autoritatilor administratiei publice si la  care are acces orice persoana interesata. Art. 4. Autoritatile  administratiei publice obligate sa respecte dispozitiile prezentei legi  sunt: a) autoritatile administratiei publice centrale: ministerele, alte  organe centrale ale administratiei publice din subordinea Guvernului  sau a ministerelor, serviciile publice descentralizate ale acestora,  precum si autoritatile administrative autonome; b) autoritatile  administratiei publice locale: consiliile judetene, consiliile locale,  primarii, institutiile si serviciile publice de interes local sau  judetean. Art. 5. Prevederile prezentei legi nu se aplica procesului de  elaborare a actelor normative si sedintelor in care sunt prezentate  informatii privind: a) apararea nationala, siguranta nationala si  ordinea publica, interesele strategice economice si politice ale tarii,  precum si deliberarile autoritatilor, daca fac parte din categoria  informatiilor clasificate, potrivit legii; b) valorile, termenele de  realizare si datele tehnico-economice ale activitatilor comerciale sau  financiare, daca publicarea acestora aduce atingere principiului  concurentei loiale, potrivit legii; c) datele personale, potrivit legii.  CAPITOLUL II Proceduri privind participarea cetatenilor si a  asociatiilor legal constituite la procesul de elaborare a actelor  normative si la procesul de luare a deciziilor SECTIUNEA 1 Dispozitii  privind participarea la procesul de elaborare a actelor normative Art.  6. (1) In cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte  normative autoritatea administratiei publice are obligatia sa publice un  anunt referitor la aceasta actiune in site-ul propriu, sa-l afiseze la  sediul propriu, intr-un spatiu accesibil publicului, si sa-l transmita  catre mass-media centrala sau locala, dupa caz. Autoritatea  administratiei publice va transmite proiectele de acte normative tuturor  persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informatii.  (2) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi  adus la cunostinta publicului, in conditiile alin. (1), cu cel putin 30  de zile inainte de supunerea spre analiza, avizare si adoptare de catre  autoritatile publice. Anuntul va cuprinde o nota de fundamentare, o  expunere de motive sau, dupa caz, un referat de aprobare privind  necesitatea adoptarii actului normativ propus, textul complet al  proiectului actului respectiv, precum si termenul limita, locul si  modalitatea in care cei interesati pot trimite in scris propuneri,  sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act  normativ. (3) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act  normativ cu relevanta asupra mediului de afaceri se transmite de catre  initiator asociatiilor de afaceri si altor asociatii legal constituite,  pe domenii specifice de activitate, in termenul prevazut la alin. (2).  (4) La publicarea anuntului autoritatea administratiei publice va  stabili o perioada de cel putin 10 zile pentru a primi in scris  propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ  supus dezbaterii publice. (5) Conducatorul autoritatii publice va  desemna o persoana din cadrul institutiei, responsabila pentru relatia  cu societatea civila, care sa primeasca propunerile, sugestiile si  opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectul de act normativ  propus. (6) Proiectul de act normativ se transmite spre analiza si  avizare autoritatilor publice interesate numai dupa definitivare, pe  baza observatiilor si propunerilor formulate potrivit alin. (4). (7)  Autoritatea publica in cauza este obligata sa decida organizarea unei  intalniri in care sa se dezbata public proiectul de act normativ, daca  acest lucru a fost cerut in scris de catre o asociatie legal constituita  sau de catre o alta autoritate publica. (8) In toate cazurile in care  se organizeaza dezbateri publice, acestea trebuie sa se desfasoare in  cel mult 10 zile de la publicarea datei si locului unde urmeaza sa fie  organizate. Autoritatea publica in cauza trebuie sa analizeze toate  recomandarile referitoare la proiectul de act normativ in discutie. (9)  In cazul reglementarii unei situatii care, din cauza circumstantelor  sale exceptionale, impune adoptarea de solutii imediate, in vederea  evitarii unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de  acte normative se supun adoptarii in procedura de urgenta prevazuta de  reglementarile in vigoare. SECTIUNEA a 2-a Dispozitii privind  participarea la procesul de luare a deciziilor Art. 7. (1) Participarea  persoanelor interesate la lucrarile sedintelor publice se va face in  urmatoarele conditii: a) anuntul privind sedinta publica se afiseaza la  sediul autoritatii publice, inserat in site-ul propriu si se transmite  catre mass-media, cu cel putin 3 zile inainte de desfasurare; b) acest  anunt trebuie adus la cunostinta cetatenilor si a asociatiilor legal  constituite care au prezentat sugestii si propuneri in scris, cu valoare  de recomandare, referitoare la unul dintre domeniile de interes public  care urmeaza sa fie abordat in sedinta publica; c) anuntul va contine  data, ora si locul de desfasurare a sedintei publice, precum si ordinea  de zi. (2) Difuzarea anuntului si invitarea speciala a unor persoane la  sedinta publica sunt in sarcina responsabilului desemnat pentru relatia  cu societatea civila. (3) Participarea persoanelor interesate la  sedintele publice se va face in limita locurilor disponibile in sala de  sedinte, in ordinea de precadere data de interesul asociatiilor legal  constituite in raport cu subiectul sedintei publice, stabilita de  persoana care prezideaza sedinta publica. (4) Ordinea de precadere nu  poate limita accesul massmedia la sedintele publice. Art. 8. Persoana  care prezideaza sedinta publica ofera invitatilor si persoanelor care  participa din proprie initiativa posibilitatea de a se exprima cu  privire la problemele aflate pe ordinea de zi. Art. 9. (1) Adoptarea  deciziilor administrative tine de competenta exclusiva a autoritatilor  publice. (2) Punctele de vedere exprimate in cadrul sedintelor publice  de persoanele mentionate la art. 8 au valoare de recomandare. Art. 10.  Minuta sedintei publice, incluzand si votul fiecarui membru, cu exceptia  cazurilor in care s-a hotarat vot secret, va fi afisata la sediul  autoritatii publice in cauza si publicata in site-ul propriu. Art. 11.  (1) Autoritatile publice prevazute la art. 4 sunt obligate sa elaboreze  si sa arhiveze minutele sedintelor publice. Atunci cand se considera  necesar, sedintele publice pot fi inregistrate. (2) Inregistrarile  sedintelor publice, cu exceptia celor prevazute la art. 6, vor fi facute  publice, la cerere, in conditiile Legii nr. 544/2001 privind liberul  acces la informatiile de interes public. Art. 12. (1) Autoritatile  publice prevazute la art. 4 sunt obligate sa intocmeasca si sa faca  public un raport anual privind transparenta decizionala, care va  cuprinde cel putin urmatoarele elemente: a) numarul total al  recomandarilor primite; b) numarul total al recomandarilor incluse in  proiectele de acte normative si in continutul deciziilor luate; c)  numarul participantilor la sedintele publice; d) numarul dezbaterilor  publice organizate pe marginea proiectelor de acte normative; e)  situatia cazurilor in care autoritatea publica a fost actionata in  justitie pentru nerespectarea prevederilor prezentei legi; f) evaluarea  proprie a parteneriatului cu cetatenii si asociatiile legal constituite  ale acestora; g) numarul sedintelor care nu au fost publice si motivatia  restrictionarii accesului. (2) Raportul anual privind transparenta  decizionala va fi facut public in site-ul propriu, prin afisare la  sediul propriu intr-un spatiu accesibil publicului sau prin prezentare  in sedinta publica. CAPITOLUL III Sanctiuni Art. 13. (1) Orice persoana  care se considera vatamata in drepturile sale, prevazute de prezenta  lege, poate face plangere in conditiile Legii contenciosului  administrativ nr. 29/1990, cu modificarile si completarile ulterioare.  (2) Plangerea si recursul se judeca in procedura de urgenta si sunt  scutite de taxa de timbru. Art. 14. Constituie abatere disciplinara si  se sanctioneaza, potrivit prevederilor Legii nr. 188/1999 privind  Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile  ulterioare, sau, dupa caz, potrivit legislatiei muncii, fapta  functionarului care, din motive contrare legii, nu permite accesul  persoanelor la sedintele publice sau impiedica implicarea persoanelor  interesate in procesul de elaborare a actelor normative de interes  public, in conditiile prezentei legi. Art. 15. Persoanele care asista la  sedintele publice, invitate sau din proprie initiativa, trebuie sa  respecte regulamentul de organizare si functionare a autoritatii  publice. In cazul in care presedintele de sedinta constata ca o persoana  a incalcat regulamentul, va dispune avertizarea si, in ultima instanta,  evacuarea acesteia. CAPITOLUL IV Dispozitii finale Art. 16. (1)  Prezenta lege intra in vigoare in termen de 60 de zile de la data  publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. (2) La data  intrarii in vigoare a prezentei legi orice dispozitii contrare se  abroga. Art. 17. In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a  prezentei legi, autoritatile publice si celelalte persoane juridice  prevazute la art. 4 sunt obligate sa isi modifice regulamentul de  organizare si functionare in conformitate cu prevederile prezentei legi.  Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 19 decembrie 2002,  cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.  PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VACAROIU Aceasta lege a fost adoptata de  Camera Deputatilor in sedinta din 19 decembrie 2002, cu respectarea  prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei. p. PRESEDINTELE  CAMEREI DEPUTATILOR, VIOREL HREBENCIUC Bucuresti, 21 ianuarie 2003.